2015. november 22., vasárnap

2015. november 21.szombat, Cacine

Tegnap delelott 11 korul sikerult elindulnunk Bissaubol. Valbertonak egy oreg, platos, 5 szemelyes terepjaroja van. Harmunkkal meg utazott egy helyi srac, aki tanit a suliban Cacine-ben es elkiserte ot a varosba. A durvan 280 km-es ut nagy reszeig nem volt semmi kulonosebb. Ez az oreg auto tudott menni 80-90-nel, de 10 km-enkent elhelyezett (szabvany) fekvorendoroknel 0-ra le kellett lassitani. Ez nem sokszor jott ossze, mert nem volt megkulonbozteto szinuk, es olyankor mind a negyen elemelkedtunk az ulesrol, vedve a kezunkben tartott erteket (nalam egy talca tojas volt) meg a fejunket. Kepzeljetek, egyszer egy csapat gazella szokellt at elottunk az uton. Szerencsere a soforunk kozejuk nem úgy hajtott be, mint a kecskek koze. Kesobb egy nagy leguan is atvonult elottunk.
Mondtak a sracok, hogy megallunk majd ebedelni egy helyi specialitasokat kinalo etteremben. Zalan is beindult a temara, o is szerette valamikor ezt a helyet. Fellelkesultem, mert mar reg volt reggeli. Behajtottunk egy nyuzsgo falucskaba, ahol mindenfele porteka ki volt pakolva a poros utra a dogkeselyuk lepte szemetdombok koze. Itt alltunk meg. Meglatvan a helyet, felajanlottam, hogy inkabb szívesen vigyazok a borondokre, ok egyenek nyugodtan (de kozben majd megvesztem az ehsegtol, de nem tettem szova, mert milyen dolog mar ilyeneket beszelni Afrikaban).
Eroskodtek, hogy nem, nem, mennem kell. Meg kicsit ellenkeztem, vegul meghunyaszkodtam. Az etterembe, egy kb. 1,80x2,00m helyisegbe egy kis tornacon at vezetett az ut, ahol helyi asszonyok bandaztak. A szobaban max 6 ember fert el. Egy miniatur asztalt es 2 padot helyeztek el benne. A falak iszonyatosan koszosak voltak. Nem is ertem magamat, hogy az etterem szo hallatan, miert szamitottam volna masra :) Az egyik neni felvette a rendelest es eltunt a szoba masik vegen, nem tudni hova, de gyanitom az utcan lehetett a konyha. Durvan 7 perc mulva hozta ki mely, fem talakban. Boseges adag rizs volt (30 dkg-ra saccolnam)a tetejen pedig egy barnas szosz, amit mozsarban osszetort foldimogyorobol foztek, kis fustolt halakkal es chili paprikaval. Az illataval, kinezetevel semmi gond nem volt, de azert 1 pillanatra hezitaltam. Vegul a gyomrom gyozott es nem bantam meg:) Nagyon finom volt. 4 brutalis adag kaja kb. 750 Ft -ba kerult. Nem volt visszajaroja, ezert kaptunk cserebe egy nagy szatyor edes krumplit. Blokkot nem adott.

Roviddel azutan, hogy tovabballtunk, ramtort a panik, mivel elutazasunk elott megfogadtam, hogy ilyen helyeken nem fogok enni, ha ezzel betegsegeket kerulhetek el (allergia akkor meg eszembe se jutott:)). Azt kepzeltem, hogy dagad a szam, az arcom a nem letezo mogyoro allergiamtol. Zalant kerdezgettem, hogy mindent rendben lat-e rajtam, szerinte minden rendben volt, szerintem kegyesen hazudott...Vegul 1 ora ut utan sikerult rendezni magamban, hogy nincs allergiam es nem fogok megfulladni orvos nelkul a semmi kozepen.
Elozo bejegyzeseimben tobbszor ellottem, hogy talalkoztam az igazi Afrikaval. Most mar latom, hogy elhamarkodottan tettem. Az ide ut utolso 70 km-et ugyanis foldes uton tettuk meg. Ezzel sem lett volna semmi bajom, de az esos evszak hatalmas kratereket, es kisebb folyomedreket vajt az utba, es ez a mi kocsinknak eleg megerolteto volt. Kepzeljetek el, hogy 70 km-en keresztul 40-nel megyunk (nekem úgy tunt, mintha 100-zal mentunk volna) de kozben godroket kerulgetunk kisebb-nagyobb eredmennyel. 3 oran keresztul ugraltunk ossze-vissza a helyunkon, a fejemet allandoan bevertem. Nem is mertem megkerdezni, mi lett a tojasokkal...
Mikor mar kozeledtunk Cacine-hez, es athaladtunk falvakon, sokan integettek, kiabaltak Zalannak, így udvozolve ot. Volt olyan ferfi, aki úgy orult neki, hogy ugrandozott oromeben!

Kb. 7 ora utazas utan porosan, izzadtan, elcsigazva kiestunk a kocsibol. Mit megadtam volna egy korso jeghideg sorert!:) Meghato volt latni, ahogy Valberto ele szaladnak es olelik ot a befogadott fiai.

Valberto haza egy nagy teruleten fekszik. A telken van tobb mellekepulet, 2 szalmatetos pavilon, istallo, raktarepuletek egy felig kesz, Zalan altal epitett haz, es egy vendeghaz. A kert mint az edenkert: bananfak, hatalmas palmafak, narancs, lime, kesu ultetveny, avokado fa, viragos bokros dzsumbujok. Az epuleteket kis kagylokkal kirakott osvenyek kotik ossze (kinek volt turelme egyesevel kirakni azokat a kagylokat???)Valberto ugy dontott, hogy mivel hamarosan hazautazik Braziliaba 3 honapra, legjobb lesz, ha mi lakunk a foepuletben. Ez egy fedett verandas valyog haz. A verandarol nyilik minden helyiseg. A napelem adja az aramot, vizet a kutrol kell hozni. Minden szobaban pvc van es feherre meszelt falak. A furdes úgy mukodik, hogy a furdoszobaban van egy nagy muanyag hordo, amit telerakunk vizzel. Mosdokagylo van, de csaptelep nincs, ezert vodorrel merjuk ki a vizet. Van epitett, csempezett tusolo, de emellett is tartunk egy nagy vodrot, amibol 1 kisebb segitsegevel ontjuk magunkra a vizet. Az angol wc hasonlo megoldassal mukodik. Ennek a technikajara mondjuk meg nem sikerult raereznem...:)
Prioritas, hogy lecsereljuk a szunyoghalot, mert nem sokat ved, es az ebbol esetlegesen felmerulo problemak (bogar, gekko, kigyo) ejszaka elegge elvontak a figyelmemet az alvasrol...Azt szinten meg kell szokni, hogy ejjel mindenfele nesz szurodik be az erdobol, es ez a fajta „zaj” nekem meg zavarobb, mint a kutyaugatas:)
Vacsorara rizs volt es palmaolajos szoszban fozott hal.


Reggel nekilattunk kipakolni a csomagokat es berendezkedni. Az egyik kisborondot konyvekkel toltottuk meg odahaza. Mikor kinyitottam, lattam meg, hogy a megengedett 12 kilobol 7 kilot biztos a Zalan altal gondoson elcsomagolt Toth Arpad osszes versei, versforditasai es novellai, Mikszath A Noszty fiu esete Toth Marival 3 kotetben, valamint a Bun es bunhodes foglalta el. En is úgy gondolom, hogy ezek az olvasmanyok elengedhetetlenek az elkovetkezendo 4 honapra:) Megnyugvassal tapasztaltam, hogy ezt a sulyt par kereszteny konyvvel probalta ellensulyozni :)

Egesz delelott fogado orat tartottnk. Sorra adjak egymasnak a kilincset a falusiak, hogy udvozoljek Zalant (es engem). Roviden (úgy 3-4 orahosszaban) atbeszeltuk Valbertoval, mik lesznek a tennivalok, de meg csak Zalan feladataig jutottunk :) Elmentunk a radio epuletbe es a suliba. A radioban kellenek racsok es uj szunyoghalok az ablakokra. A tetore felszerelt napkollektor miatt az egyik helyiseg beazik, itt is ki kell valamit talalni. A suli teruleten a kollegiumot kellene befejezni, es a felig kesz hazat a kertunkben. Ez a 4 honap nagyon szoros lesz meg akkor is, ha majd rendelkezesunkre all minden (munkaero, alapanyagok, penz).
Ja, az is nagyon szep jelenet volt, amikor az iskolahoz ertunk es rohantak ki a gyerekek kacaraszva, hogy Zalan, Zalan. Az egyik utana el sem akarta engedni a kezet.

Egyutt ebedeltunk Valbertoval es 3 fogadott fiaval a pavilonban. Az egyik, idosebb srac imadkozott. Dobbenetes es hihetetlen, tudva, hogy milyen hatterbol jon. O az egyik, kozeli falu muzulman torzsfonokenek a legidosebb fia!O az orokese es ezt felvallalni kitagadassal, bantalmazassal stb. is jarhat, amit mi nem erthetunk, mit jelent.(Ebben a vilagban a csaladnal nincs fontosabb, fuggnek egymastol)
Vissza a temahoz: az ebed rizs volt, mozsarban osszetort majd osszefozott mogyorobol, halbol, mandioka levelebol keszult szosszal. Csinalnak hozza eros pistat is, itt termelt chilipaprikabol, fokhagymabol, es lime levebol.
Megint kellemesen csalodtam! Eddig meg nagyon izleteseket ettunk!

Holnap reggel gyulekezetbe megyunk, mar kivancsian varom, milyen egy autentikus afrikai kozosseg, ami termetes es mentes minden formalitastol es hagyomanytol.

Bocsi a hosszu kormondatokert, de Zalan a ferjem:)

Kata


Lektoralta: Zalan :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése