2016. január 22., péntek

Januar 22, Bissau

Ismet Bissauban... az ut hosszu volt ismet, de hala Istennek a kocsi is ment, es baleset nelkul ide ertunk. Most csak 4 alkalommal allitottak meg. Az elso probalkozasok meg a 70 km-es foldes szakaszon voltak. Ha valaki azt kiabalja utanad, hogy buleja, vagy csak siman integet a nyugagybol, az annak az egyezmenyes jele, hogy vidd el. Aranyszabaly viszont, hogy csak azt vedd fel, akit ismersz! A foldes ut utan az elso nagyvarosban altalaban mindig megallit egy rendor. Most is így tortent, rendben talalta a papirjainkat, es utunkra bocsatott. A masodik megallot szinten egy egyenruhas rendor biztositotta, akit nem kulonosebben erdekelt a forgalmi meg a jogsi. Kedelyesen elbeszelgetett Zalannal, majd penzt kert az unnepekre (azt hittem az mar volt decemberben, mert akkor ugyanez lejatszodot!!!). Valberto ezt lazan elintezte volna egy SUFRI, azaz SZENVEDJ kifejezessel, de mi nem mertunk packazni, adtunk neki valamennyit. A kovetkezo helyzetet egy katona egyenruhas lany teremtette meg, aki az ut tulso felerol sipolt le minket az ut szelere, csakhogy a sipja nem mukodott!!! En a helyeben ezt a kinos szitut nem teteztem volna, de hat egyertelmu, hogy ez nem rolam szol :) Penzt kert az aznap delutani focimeccsukre! En azert elvartam volna tovabbi magyarazatot, foleg arra nezve, hogy ez hogyan befolyasolja a merkozes kimenetelet, de Zalan nem firtatta...Itt mar kicsit ideges voltam, hogy egyenruhas rendorok, katonak kiallnak koldulni az utra, mintha eheznenek... Aztan eszembe otlott, hogy otthon is ez van, csak nem olyan nyilvanvaloan :)
A 4. es egyben utolso megallot úgy eszleltuk, hogy tavolrol az orszagut kozepen eleg nagy gyalogos mozgast lattunk. Mikor mar eleg kozel voltunk, egyszer csak kifeszitettek egy kotelet, mint egy sorompot. A lenyeg, hogy fiatal fiuk onszorgalombol betomkodtek a hatalmas katyukat az uton, es ezt az ertek kiegyenlitesi modot talaltak a legkifinomultabbnak! Ismet fizettunk, de ok legalabb megdolgoztak erte … :) Megint csak azt tudom elmondani, hogy Bissau nagyon hangos! Nagyon hangos es meleg. Nem szabad meglepodni azon sem, ha az ejszaka kozepen (mult ejszaka hajnal 2-kor, ellenoriztem) valahol nagyon kozel bekapcsolnak valamit a hangszorobol, hogy veletlenul se maradjon le senki rola. Most nem zene szolt, egy ferfi beszelt, olyan volt, mint egy regi radiofelvetel. Igazan orultem, hogy hallhattam. Utana lettem felvilagositva, hogy a kozeli mecsetben olvastak fel a Koranbol... ez is egy fajta evangelizacio :)

Hetfon Zalannal egy kis baleset tortent, szetrobbant a flexkorong, rohanni kellett a korhazba osszevarrni. Vicces, hogy a hire pillanatok alatt elterjedt a faluban, meg ott sem voltunk a korhazban, de mar tudtak a hirt:) Meg aznap delutan, csak Sana meg en voltunk otthon. Egyszer csak valami hihetetlen fajdalmas sirasra lettunk figyelmesek. A hang a szomszedbol jott, es teljesen mas volt, mint azok a sirasok, amiket hallani szoktunk onnan. A gyerekek csetlenek-botlanak, beutik magukat, verekednek, semmi komoly... ez annyira mas volt, hogy kimentem Sanaval a keriteshez, es a szomszed gyerekek is csak dermedten alltak ott! Azt lattuk, hogy Sufianu, az egyik befogadott arva fekszik a foldon, iszonyatosan sir, es verzik a szeme! Nem sokkal ezutan a haz asszonya is hazaerkezett, es nagy veszekedest lehetett hallani szuszu nyelven. Sana forditott. Az egyik nagyobbik ottlako srac egy fahusanggal megverte Sufianut (kb 13 eves). A nagyobbik srac kipecezte maganak a kisebbet, gonosz dolgokat vagott a fejehez, aminek a testi sertes lett a vege. A neveloanya hosszu szidalmak utan úgy zarta le, hogy ha a nagyobb fiu meg egyszer ilyet tesz, mehet, amerre lat. Ezutan lattam (ilyenkor jo, hogy a kerites fel meter csupan) hogy faleveleket meg sarat raknak a nyilt sebre meg a szemere!!! NEEEE legszivesebben lekiabaltam volna oket, hogy miert tesztek ilyet??? Nem tehettem, nagyon nem lett volna bolcs dolog beleszolni az eletukbe, hagyomanyukba... na utana mondanom sem kell, hogy meg lett az alaphangulatom, masra sem tudtam gondolni, csak erre a szegeny fiura... Masnap is meg azon imadkoztam, hogy lehet vagy hogy tudnek tenni úgy, hogy ne tolakodjak, es erre delelott atjott hozzam! Koszonom Istenem! A jobb szeme helyen egy csik huzodott, es felismerhetetlenre dagadt, a sebre sar volt kenve! Szerintem barki meglatta volna, sirva fakadt volna! Megkerdeztem, hogy akar-e korhazba menni. Azt mondta, hogy igen, csak az anyukaja szerint meg kell varni a sar hatasat... Utana megkerestuk Sanat (hogy forditson), aki szerintem erzekenyebb lelkulettel van megaldva, mint egy lany, latni kellett volna a reakciojat, amikor meglatta Sufianut! Aznap delutanra vartam a dokit angolra, megbeszeltuk, hogy akkor atjon o is, es a dok megnezi. Nem akartam rogton pattogni, hogy gyerunk rogton a korhazba, az anyukaja beleegyezese nelkul...aztan kesobb egyszer csak megint megjelent, de mar letisztitott sebbel, gyogyszerekkel... a hangulata is jobb volt egy fokkal, remelem gyorsan elfelejti a fajdalmakat es meg tud bocsatani a masik sracnak... azt viszont megint nagyon sajnaltam, hogy a nyelvi korlataim ismet az utamba alltak! A masik konkluziom azt hiszem, hogy eddig jo nagy es biztonsagos burokban eltem.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése